Je bekijkt nu hoe gezond zijn groene smoothies?

Hoe gezond zijn groene smoothies?

Op deze website vind je heel veel lekkere groene smoothie recepten. Erika stuurde mij de volgende vraag: Hoe gezond zijn groene smoothies? In dit artikel vertel ik je hier meer over. Wel vermeld ik hierbij dat ik geen opleiding als voedingsdeskundige of diëtiste heb en onderstaande informatie is dus niet per definitie wetenschappelijk bewezen, echter zeker wel logisch.

Groene smoothies zijn een speciale vorm van fijn gepureerde rauwe groentes. In tegenstelling tot de fruitsmoothies bestaan ze meestal voor de helft uit voornamelijk groene bladgroenten. Groene bladgroente heeft echter een vrij bittere smaak en om die reden worden specerijen, kruiden en vooral zoet fruit toegevoegd. Groene smoothies zijn vooral gezond vanwege hun hoge gehalte aan voedingsstoffen. De drankjes zijn rijk aan vitaminen, mineralen en verzadigende vezels, maar leveren relatief weinig calorieën. Groene smoothies geven je dus een goed gevuld gevoel en zijn daardoor populair als onderdeel van veel diëten.

Groene smoothies basisrecept

Een basisrecept voor groene smoothies is bijvoorbeeld één deel bladgroenten, één deel fruit en wat water – het is beter om vruchtensap met mate te gebruiken. Mogelijke toevoegingen zijn kruiden en specerijen. Als de smoothie nog te bitter smaakt, kan een zoet tegenwicht worden gecreëerd met extra fruit, honing of gedroogd fruit. Maar ook andere groene groenten zonder een te bittere smaak kunnen aan smoothies worden toegevoegd. Sla en komkommer zijn bijvoorbeeld vrij mild van smaak en combineren goed met andere ingrediënten. Ook populair zijn recepten voor een spinazie smoothie!

Ben jij een echte smoothie liefhebber? Meld je aan voor de 21 dagen groene smoothie challenge van Miss Natural. Niet alleen ontvang je leuke recepten, de mails staan ook vol met handige informatie over groene smoothies.

Hoe gezond zijn groene smoothies?

Smoothies zijn vooral gezond als je ze heel vers maakt om zoveel mogelijk vitaminen en andere voedingsstoffen binnen te krijgen. In het ideale geval gebruik je geen vruchtensap, maar vers fruit dat je inclusief de schil verwerkt in de smoothie. In deze vorm kunnen groene smoothies zeker één tot twee van de dagelijkse aanbevolen vijf porties groenten en fruit vervangen.

Om groene smoothies zo gezond mogelijk te maken, moet je ze goed bereiden, oftwel maak gebruik van een kwalitatieve blender. Groene groenten die bittere bestanddelen bevatten, zijn moeilijk verteerbaar als ze gekauwd moeten worden. In een groene smoothie zijn groenten veel beter verteerbaar. Een eenvoudige blender kan hier al goed werk leveren. Een krachtige blender werkt nog beter. Deze kan de groente bijzonder grondig fijnhakken en de smoothie nog verteerbaarder maken. Goede blendermodellen verhitten het voedsel ook weinig tijdens het hakproces, zodat alle voedingsstoffen in de ingrediënten behouden blijven.

Ik hoop met dit artikel een kort antwoord te hebben gegeven op de vraag: Hoe gezond zijn groene smoothies? Voor lekkere recepten ben je op deze website aan het juiste adres, evenals diverse tips zoals het antwoord op de vraag: Kun je groene smoothies bewaren? Als jij een vraag hebt over groene smoothies kun je die natuurlijk altijd aan mij stellen.

Geef een antwoord