Je bekijkt nu vakantie naar kroatie in 2021

Vakantie naar Kroatie in 2021

In 2020 was het plan om vakantie te vieren in Kroatië. Helaas liep dit anders dan gepland en ging Kroatië kort voor we zouden vertrekken op oranje en besloten we dus om niet te gaan. In plaats daarvan werd het in 2020 een vakantie in Zeeland waar we ook heerlijk hebben genoten. Maar in 2021 proberen we het opnieuw en in dit blog houd ik je op de hoogte van onze ervaringen over onze vakantie naar Kroatië in 2021.

Meeleven met onze reis naar Kroatië in 2021? Volg dan dit artikel!

• Wie gaan er op vakantie? Mijn vriend en ik en mijn 3 kinderen van 18, 17 en 13 jaar.
  • Wanneer gaan we? We zijn van 26 juli tot 3 augustus in Kroatië.
  • Gevaccineerd of niet? Mijn vriend, oudste zoon en ik zijn volledig en ruim op tijd gevaccineerd. De jongste kinderen niet. Zij hebben op 23 juli dus een PCR-test gepland staan.
  • De heenreis: we vertrekken op zaterdagavond en rijden ‘s nachts door naar Oostenrijk. Hier overnachten we 1 nacht in Gmünd bij Gasthof Kohlmayr,

Eerst wat feitjes:

Tijdlijn vakantie naar Kroatie in 2021

• 16 juni 2021: vakantie geboekt
  • 17 juli: aanvraag gedaan om naar Kroatië te kunnen via Enter Croatia
  • 23 juli: PCR testen (uitslag negatief!)
  • 24 juli: vertrek
  • 25 juli: overnachting in Oostenrijk
  • 26 juli: aankomst Kroatië
  • 2 augustus: terugreis naar Nederland

De bestemming

Onze bestemming in Kroatië ligt in Poreç en heet Bijela Uvala. 4 jaar geleden was ik al met mijn kids op deze camping. Voor mijn vriend is dit de eerste keer dat hij naar Kroatië gaat. We hebben op Camping Bijela Uvala een Vision Lounge accommodatie geboekt via reisaanbieder Roan. Wij kennen de camping al, maar hebben de vorige keer weinig van Kroatië gezien behalve een paar bezoekjes aan Poreç. Hopelijk gaan we dit jaar ook wat meer natuur ontdekken.

Camping Bijela Uvala

Deze camping is mega. Er zijn 3 zwembaden, maar dit zijn geen waterparken met veel glijbanen etc. Het zijn gewoon normale zwembaden, waar je ook lekker bij kunt liggen. De camping ligt direct aan zee en onze accommodaties hebben ook uitzicht op zee. Dit is een geweldige plek. Langs het water loopt een lang wandelpad en zo zie je een heel stuk van de kust. Verder heeft de camping uiteraard een grote supermarkt en kun je overal verspreid kleine dingen kopen zoals ijsjes en broodjes. Eigenlijk is Bijela Uvala bijna een dorp, alhoewel ik het de vorige keer op deze camping niet als zo gigantisch heb ervaren. Ik ben benieuwd of dat dit keer anders zal zijn.

Niet onbelangrijk, er zijn ook meerdere gezellige restaurantjes op de camping. Misschien nog belangrijker, overal op de camping is gratis wifi en die is van een redelijk goede kwaliteit.

Vakantie in Kroatië aanmelden via Enter Croatia

Via Roan hebben we het advies gekregen om ons vooraf aan te melden op de website EnterCroatia. Hier vul je de gegevens in van iedereen waarmee je op vakantie gaat. Ook kun je hier dan direct bij vermelden wie er is gevaccineerd. Ik heb het formulier op Engelstalig gezet, want de Nederlandse vertaling is niet heel duidelijk. De vorige keer hebben we gemerkt dat er bij de Kroatische grens echt streng wordt gecontroleerd (en toen was er geen pandemie). Ik verwacht dus dat het dit jaar niet anders zal zijn en wil dus graag goed voorbereid zijn. Het is op zich niet moeilijk om het formulier in te vullen, maar wel belangrijk om alles goed te zetten. Ik heb wel bij iedereen hetzelfde telefoonnummer en e-mailadres vermeld zodat alle communicatie eventueel via mij kan gaan. Ook moet je de vaccinatiebewijzen uploaden en ik heb bij de 2 jongste kinderen het bewijs dat de PCR test is gepland toegevoegd. Nadat alles is ingevuld krijg je een bevestiging en die moet je printen en achter de voorruit leggen van de auto. De eerste stap is gezet….

Reis naar Kroatië

Wij vertrokken op zaterdagavond om 22 uur en dat betekende dat we de hele nacht goed door konden rijden. Er waren geen controles bij de Duitse en Oostenrijkse grens op covid-testen. Op de snelweg 3 door Duitsland wemelt het van de wegwerkzaamheden maar doordat we ‘s nachts reden leverde dit nooit files op. We konden dus flink doorrijden met enkele tussenstops. Rond 9 uur arriveerden we al bij onze tussenstop in Gmünd. Hier werden we heel gastvrij ontvangen en het geluk was dat we direct op onze kamers mochten. Wij hadden 2 gigantische kamers bovenin het mooie pand en hier hebben we een paar uurtjes heerlijk kunnen slapen.

Daarna hebben we een rondje door het leuke plaatsje gelopen, wat gegeten en een restaurant voor ‘s avonds gereserveerd. Vervolgens zijn we in de auto gestapt en naar een meertje in de buurt gereden waar we hebben gezwommen, een bootje hebben gehuurd en er zo al echt een vakantiedag van hebben gemaakt.

De volgende dag zijn we om half 9 weer in de auto gestapt en kwamen we in Slovenië voor het eerst in de file rond de hoofdstaf Ljubljana. Maar dit viel ook allemaal reuze mee en we hadden weinig vertraging. De grens tussen Oostenrijk en Slovenië was ook geen enkel probleem om te passeren zonder controle.

Rond 11.30 uur waren we bij de Kroatische grensovergang bij Koper. Hier was het wel wat druk, maar ook dit viel reuze mee. Er werd alleen gevraagd naar onze paspoorten en we konden zo doorrijden. Het formulier dat ik had ingevuld werd nauwelijks bekeken en niemand werd gevraagd naar vaccinaties of testbewijzen. Kortom, het was geen enkel probleem om de grens met Kroatië over te gaan, ook niet met coronamaatregelen. Overigens heb ik later op de camping wel gehoord dat er mensen zijn gevraagd naar een vaccinatiebewijs maar daarbij was de app van één persoon al voldoende om iedereen door te laten rijden. Ook mensen die een paar dagen later dan wij zijn aangekomen, konden de grens eenvoudig over.