Smoothies met banaan

Smoothies met banaan

  • Berichtcategorie:Smoothies
  • Bericht reacties:0 Reacties

Banaan wordt ontzettend veel gebruikt in groene smoothies. Het is dan ook een uitstekende keus om banaan te gebruiken als basis voor je smoothie. De smaak past bij veel andere fruitsoorten en groentes en mede daarom is een banaan een heerlijk ingrediënt voor je smoothies. Verderop op deze pagina vind je nog meer redenen om banaan in je smoothie te gebruiken, maar eerst een paar heerlijke recepten van smoothies met banaan erin.

6 redenen waarom bananen gezond zijn in je smoothie

  1. Bananen zijn een van de beste bronnen van vitamine B6. Vitamine B6 uit bananen wordt gemakkelijk door je lichaam opgenomen en een middelgrote banaan kan ongeveer een kwart van je dagelijkse behoefte aan vitamine B6 dekken.

Vitamine B6 helpt je lichaam:

  • rode bloedcellen te produceren,
  • koolhydraten en vetten te metaboliseren en om te zetten in energie,
  • aminozuren te metaboliseren,
  • ongewenste chemicaliën uit je lever en nieren te verwijderen
  • een gezond zenuwstelsel in stand te houden.
  • Vitamine B6 is ook goed voor zwangere vrouwen, omdat het helpt om aan de ontwikkelingsbehoeften van hun baby te voldoen.
  1. Bananen zijn een bron van vitamine C. Een middelgrote banaan voorziet in ongeveer 10% van je dagelijkse vitamine C-behoeften.

Vitamine C helpt:

  • je lichaam te beschermen tegen cel- en weefselschade,
  • je lichaam beter ijzer op te nemen,
  • je lichaam collageen te produceren – het eiwit dat je huid, botten en lichaam bij elkaar houdt
  • de gezondheid van de hersenen te ondersteunen door de productie van serotonine, een hormoon dat onze slaapcyclus, stemmingen en ervaringen van stress en pijn beïnvloedt.
  1. Mangaan in bananen is goed voor de huid. Eén middelgrote banaan voorziet in ongeveer 13% van je dagelijkse mangaanbehoeften. Mangaan helpt je lichaam om collageen aan te maken en beschermt je huid en andere cellen tegen schade door vrije radicalen. Lees meer over mangaan bij het Voedingscentrum.
  2. Kalium in bananen is goed voor de gezondheid van je hart en je bloeddruk. Een middelgrote banaan levert ongeveer 320-400 mg kalium, wat overeenkomt met ongeveer 10% van je dagelijkse kaliumbehoefte. Kalium helpt je lichaam om een gezonde hart- en bloeddruk te behouden. Bovendien hebben bananen een laag natriumgehalte. De combinatie van een laag natriumgehalte en een hoog kaliumgehalte helpt de hoge bloeddruk onder controle te houden
  3. Bananen kunnen de spijsvertering bevorderen en helpen om maag- en darmklachten te voorkomen. Een middelgrote banaan voorziet in ongeveer 10-12% van de dagelijkse behoefte aan vezels.
  4. Bananen geven je energie. Bananen bevatten drie natuurlijke suikers: sacharose, fructose en glucose – waardoor je een vet- en cholesterolvrije energiebron krijgt. Daarom zijn bananen ideaal, vooral voor kinderen en sporters, bij het ontbijt, als tussendoortje of voor en na het sporten.

Na het lezen van bovenstaande argumenten heb je vast direct zin om meer smoothies met banaan te maken. Naast al deze gezonde redenen is nog een belangrijke reden om bananen in je smoothies te doen dat ze makkelijk in elke supermarkt of groentezaak verkrijgbaar zijn.

Veel gestelde vragen over smoothies met banaan

Kan ik het beste bevroren bananen gebruiken?

Het toevoegen van bevroren banaan aan smoothies in plaats van je banaan op kamertemperatuur maakt ze rijker en romiger.

Hoe kan ik de banaan het beste invriezen?

Met onderstaande tip kun je een banaan invriezen en deze eenvoudig gebruiken in je smoothie wanneer je wilt in de gewenste hoeveelheid. Je hoeft de stukjes niet vooraf te ontdooien, maar kunt ze bevroren in je blender gooien.

  • Wacht met je banaan in te vriezen tot deze goed rijp is en al een beetje bruin wordt.
  • Schil de banaan
  • Vervolgens snijd je de banaan in plakjes van ongeveer 0,5 cm dik
  • Leg alle stukjes op een vel bakpapier
  • Leg nu dit vel bakpapier met de banaan 20 minuten in de vriezer
  • Na 20 minuten maak je de stukjes banaan los en kun je ze in een diepvrieszakje doen

Wat is een goed alternatief voor banaan in smoothies?

Afwisseling is natuurlijk altijd goed en elke dag banaan in je smoothie gaat misschien vervelen. Een goed alternatief is dan de mango. Ook de mango geeft een milde smaak aan je smoothie en net als de banaan zorgt de mango ook voor een wat dikkere smoothie.

Geef een reactie